"Czytające przedszkola"

NASZE PRZEDSZKOLE CZYTA DZIECIOM

Informacja o realizacji projektu „Nasze przedszkole czyta dzieciom” w Publicznym Przedszkolu w Głogowie Młp.

Projekt opracowany został na podstawie założeń programu „Czytające Przedszkola” będącego jedną z form kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”.

     Celem projektu było zapoznanie dzieci z wybranymi utworami literackimi, w tym z twórczością Juliana Tuwima, rozbudzanie zainteresowania książką jako źródłem wiedzy i przyjemności, współpraca z rodzicami i środowiskiem w zakresie popularyzacji czytelnictwa.

Projekt realizowany był we wszystkich grupach w okresie I – VI 2014 r. Obejmował codzienne czytanie dzieciom oraz organizację różnorodnych sytuacji edukacyjnych związanych z poznawanymi utworami i realizowaną tematyką.

1. W styczniu nauczycielki poinformowały rodziców o przystąpieniu przedszkola do programu „Czytające przedszkola” oraz udostępniły Złotą Listę Książek dla dzieci. 

2. Treść projektu została zamieszczona na stronie internetowej przedszkola.

3. W każdej grupie odbywało się codzienne czytanie w sali, a także w ogrodzie,  dokumentowane zapisami w dziennikach zajęć.

4. Bardzo często, podczas poobiedniej relaksacji, dzieci słuchały tradycyjnych bajek i pouczających „Opowiastek familijnych” odtwarzanych z płyty CD. 

5. Z okazji obchodzonych w przedszkolu świąt rodzinnych dzieci poznawały utwory związane z Dniem Babci i Dziadzia, Dniem Mamy i Taty oraz Dniem Dziecka. Wiele z tych utworów opanowały pamięciowo i przedstawiły podczas zorganizowanych uroczystości.

6. Także inne tematyczne dni wiązały się ze słuchaniem utworów literackich, np. Międzynarodowy Dzień Ziemi (treści ekologiczne i przyrodnicze), 8 Marca (praca kobiet w różnych zawodach).

7. Systematycznie organizowane było czytanie wierszy Juliana Tuwima. Wiersze te były inspiracją do tworzenia prac plastycznych, z których część zgłoszona została do Przedszkolnego Konkursu Plastycznego i Gminnego Konkursu Plastycznego pod hasłem „Kochamy wiersze Juliana Tuwima”. W konkursie na poziomie gminnym laureatami zostali:  Martyna Dec (I miejsce wśród dzieci młodszych), Miłosz Selwa (II miejsce wśród dzieci młodszych), Maja Padwińska (III miejsce wśród dzieci młodszych),  Karolina Kubicz (wyróżnienie wśród dzieci młodszych), Maksym Rogala (I miejsce wśród dzieci starszych), Weronika Jeż (II miejsce wśród dzieci starszych), Mateusz Soboń (III miejsce wśród dzieci starszych), Igor Dworak (wyróżnienie wśród dzieci starszych).

8. Nauczycielki wzbogacały kąciki książki o wartościowe pozycje wypożyczone z domowych biblioteczek dzieci. W kilku grupach powstały w ten sposób bogate kolekcje utworów Juliana Tuwima.

9. Dzieci wdrażane były do szanowania książek. Słuchały pogadanek na ten temat, towarzyszyły nauczycielkom podczas naprawiania zniszczonych książek.

10. Przedszkolaki uczestniczyły w cyklicznych spotkaniach bibliotecznych. Podczas tych spotkań słuchały utworów czytanych przez pracownika biblioteki, poznawały zasady działania wypożyczalni książek i wypożyczały książki do czytania w przedszkolu.           Z okazji Dnia Bibliotekarza, w podziękowaniu za te ciekawe spotkania, dzieci złożyły pracownikom biblioteki serdeczne życzenia w wręczyły samodzielnie wykonaną laurkę.

11. Maj był miesiącem, w którym omawiano sposób produkcji papieru i proces powstawania książki. W grupie II i VIII dzieci wykonały książeczki jako podarunki dla innych dzieci (np. ze żłobka w Lipiu). W grupie III dzieci wykonały zakładki do książki oraz album o Polsce, w grupie VII powstały książeczki ilustrujące treść popularnych bajek.

12. Poznawanie literatury przybierało także formy teatralne: przedszkole cyklicznie gościło profesjonalne zespoły aktorskie prezentujące przedstawienia dla dzieci, we wszystkich grupach dostępny był kącik teatralny wyposażony w pacynki, w niektórych także kukiełki i akcesoria do przebierania się. W grupie VIII, z okazji Dnia Mamy, dzieci urządziły przedstawienie na podstawie „Rzepki” J. Tuwima.

13. Nauczycielki starały się zachęcić do czytania dzieciom członków rodzin i inne osoby odwiedzane przez dzieci lub zapraszane do przedszkola w związku z realizacją planowanych tematów (np. w grupie II czytała dzieciom książkę mama – policjantka, w grupie VII - pielęgniarka i fryzjerka, w grupie VIII - mama opiekująca się niemowlęciem i ekspedientka, w grupie V - babcia i dziadzio).

14. W grupach najstarszych nauczycielki wspierały dzieci zdolne w samodzielnym czytaniu. 

Ponieważ codzienne czytanie dzieciom rozwija ich myślenie, mowę, pamięć, wyobraźnię, doskonali umiejętności językowe, rozumienie tekstów i poleceń, poprawia koncentrację, wzbogaca słownictwo i wiedzę ogólną, a poprzez odpowiedni dobór utworów uczy właściwego zachowania, warto założenia kampanii „Cała Polska czyta dzieciom” i programu „Czytające Przedszkola” na stałe włączyć do oferty edukacyjnej naszego przedszkola.  

Barbara Bącal

koordynator projektu

  •  czytanie książek

 

  • odwiedziny w czytelni 

  • zajęcia teatralne

Dla Rodziców 

MAMO, TATO ...

Nauczycielki z naszego przedszkola codziennie czytają dzieciom ich ulubione książeczki. Spróbuj i Ty. Znajdź w domu 20 minut dla swojego dziecka.

Warto wiedzieć:

Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:

  • buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem,
  • zapewnia emocjonalny rozwój dziecka,
  • rozwija język, pamięć i wyobraźnię,
  • uczy myślenia, poprawia koncentrację,
  • wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka,
  • poszerza wiedzą ogólną,
  • ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole,
  • uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu,
  • zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów,
  • chroni przed zagrożeniami ze strony masowe kultury,
  • kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

Dlatego codziennie czytaj dziecku 20 minut!

  • Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu.
  • Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych.
  • Wspólne głośne czytanie z nastolatkiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania.

Zadbaj o to, aby czytanie dziecku książki były:

  • ciekawe dla dziecka, 
  • napisane ładną polszczyzną,
  • promujące pozytywne wzorce postępowania wobec siebie, ludzi, świata przyrody, mienia, prawa,
  • dostosowane do wrażliwości dziecka - nie wzbudzające lęków i niepokojów.

Bądź dla dziecka przykładem – niech dziecko widzi, że Ty też czytasz swoje ulubione książki i czasopisma.

 

Złota Lista książek do czytania dzieciom

opracowana przez Fundację ABC XXI Cała Polska Czyta Dzieciom

 

Wiek 0- 4 lata:

  •  Marta Bogdanowicz (opracowanie) - Rymowanki - przytulanki
  • Paulette Bourgeois, Brenda Clark - seria o Franklinie
  • Jan Brzechwa - Wiersze i bajki
  • Gilbert Delahaye - seria o Martynce
  • Barbara Gawryluk - Dżok, legenda o psiej wierności
  • Dimiter Inkiow - Ja i moja siostra Klara]
  • Czesław Janczarski - Mis Uszatek
  • Janosch - Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś
  • Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników
  • Sam McBratney - Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
  • Nele Most, Annet Rudolph - Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
  • Beata Ostrowicka - Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę!
  • Joanna Papuzińska - Śpiące wierszyki
  • Eliza Piotrowska – Bajka o drzewie
  • Renata Piątkowska - Opowiadania z piaskownicy
  • Annie M.G. Schmidt – Julek i Julka
  • Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci
  • Wojciech Widłak - seria o panu Kuleczce

Wiek 4-6 lat:

  •  Florence and Richard Atwater - Pan Popper i jego pingwiny
  • Hans Christian Andersen - Baśnie
  • Wanda Chotomska – Wiersze; Pięciopsiaczki
  • Carlo Collodi - Pinokio
  • Waclaw Ćtvrtek - O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci
  • Iwona Czarkowska – Biuro zagubionych zabawek #
  • Eva Janikovszky – Gdybym był dorosły
  • Grzegorz Janusz – Misiostwo świata #
  • Roksana Jędrzejewska-Wróbel – Sznurkowe historie, Maleńkie Królestwo królewny Aurelki
  • Asa Lind – Piaskowy Wilk
  • Astrid Lindgren - seria o Pippi Pończoszance; Emil ze Smalandii
  • Hugh Lofting - seria o Doktorze Dolittle
  • Kornel Makuszyński - Przygody Koziołka Matołka
  • Małgorzata Musierowicz - Znajomi z zerówki
  • Alan A. Milne - Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
  • Renata Piątkowska - Na wszystko jest sposób #; Nie ma nudnych dni
  • Małgorzata Strzałkowska - Leśne Głupki; Wierszyki łamiące języki
  • Danuta Wawiłow – Wiersze
  • Max Velthuijs - Żabka i obcy

Wiek 6- 8 lat:

  • Heather Amery - Mity greckie dla najmłodszych
  • Marcin Brykczyński - Ni pies, ni wydra
  • Jan Brzechwa - Pchła Szachrajka; Szelmostwa Lisa Witalisa
  • Kamil Giżycki - Wielkie czyny szympansa Bajbuna Mądrego
  • Frances Hodgson Burnett - Mała księżniczka
  • Tove Jansson - seria o Muminkach
  • Ludwik Jerzy Kern - Wiersze dla dzieci; Ferdynand Wspaniały
  • Erich Kästner - 35 maja
  • Astrid Lingren - Dzieci z Bullerbyn; Mio, mój Mio
  • W. Markowska, A. Milska - Baśnie z dalekich wysp i lądów
  • Anna Onichimowska - Najwyższa góra świata
  • Joanna Papuzińska - Asiunia
  • Grey Owl - Przygody Sajo i małych bobrów
  • Małgorzata Strzałkowska - Rady nie od parady; Wiersze, że aż strach
  • Anne Cath. Westly - 8+2 i ciężarówka
  • Roksana Jędrzejewska-Wróbel – Kosmita
  • Śpiewająca Lipka. Baśnie Słowian Zachodnich. (pr. zb.)

Wiek 8-10 lat:

  • Edmund de Amicis – Serce (w nowej wersji językowej z kolekcji „Cała Polska czytadzieciom”)
  • Paweł Beręsewicz – Czy wojna jest dla dziewczyn?; Jak zakochałem Kaśkę Kwiatek
  • Frances Hodgson Burnett - Tajemniczy ogród
  • J. Canfield, M. i P. Hansen, I. Dunlap - Balsam dla duszy dziecka
  • Andrew Clements - Fryndel
  • Iwona Chmielewska – Pamiętnik Blumki
  • Roald Dahl - Matylda
  • Andrzej Grabowski – Zenek i mrówki
  • Anna Kamieńska - Książka nad książkami
  • Rudyard Kipling - Księga dżungli
  • Eric Knight - Lassie, wróć!
  • Astrid Lindgren - Bracia Lwie Serce; Rasmus i włóczega
  • Clive Staples Lewis - Opowieści z Narnii
  • Andrzej Maleszka – Magiczne drzewo
  • Olga Masiuk – Lenka, Fryderyk i podróże #
  • Lucy M. Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza
  • Anna Onichimowska - Dzień czekolady #
  • Ida Pierelotkin - Ala Betka #
  • Sempe, Gościnny - seria o Mikołajku
  • Barbara Stenka – Masło przygodowe #
  • Katarzyna Terechowicz, Wojciech Cesarz – Pamiętnik grzecznego psa #
  • Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera; Królewicz i żebrak

Wiek 10-12 lat:

  • Francesco d'Adamo - Iqbal
  • Paweł Beręsewicz – A niech to czykolada #
  • Charles Dickens - Oliver Twist; Opowieść wigilijna
  • Michael Ende - Momo
  • Antoine de Saint - Exupery - Mały Książe
  • Ewa Grętkiewicz - Dostaliśmy po dziecku #
  • Astrid Lindgren - Ronja, córka zbójnika
  • Witold Makowiecki - Diossos; Przygody Meliklesa Greka
  • Ferenc Molnar - Chłopcy z Placu Broni
  • Małgorzata Musierowicz - Wszystkie tomy Jeżycjady
  • Jerzy Niemczuk - Opowieść pod strasznym tytułem
  • Ferdynand Ossendowski - Słoń Birara
  • Magda Papuzińska – Wszystko jest możliwe
  • Katherine Paterson - Most do Terabithii
  • Michel Piquemal - Bajki filozoficzne
  • Katarzyna Pranić – Ela-Sanela #
  • Eric Emmanuel Schmitt - Oskar i pani Róża; Dziecko Noego
  • Lemony Snicket - Seria niefortunnych zdarzeń
  • Jerry Spinelli - Kraksa
  • J.R.R. Tolkien - Hobbit
  • José Mauro de Vasconcelos - Moje drzewko pomarańczowe
  • Jean Webster - Tajemniczy opiekun
  • Maciej Wojtyszko - seria o Brombie
  • Juliusz Verne - Tajemnicza wyspa; 20 tysięcy mil podwodnej żeglugi

Wiek 12-14 lat:

  • Antologia pod red. Grzegorza Leszczyńskiego - Po schodach wierszy
  • H. Jackson Brown, Jr. - Mały poradnik życia
  • J. Canfield, M.V. Hansen, K. Kirberger - Balsam dla duszy nastolatka
  • Paulo Coehlo - Alchemik
  • Arthur Conan Doyle - Pies Baskerville'ów
  • Ursula K. le Guin - Czarnoksiężnik z Archipelagu
  • Barbara Kosmowska - Pozłacana rybka #
  • Harper Lee - Zabić drozda
  • Joanna Rudniańska – Kotka Brygidy
  • Katarzyna Ryrych – Wyspa mojej siostry #
  • Marcin Szczygielski – Czarny Młyn # (Grand Prix w II edycji konkursu im. Astrid Lindgren)
  • Dorota Terakowska - Córka czarownic
  • Anika Thor - Prawda czy wyzwanie
  • J.R.R. Tolkien - Władca pierścieni
  • Beata Wróblewska - Jabłko Apolejki #
  • książki popularnonaukowe
  • Edward de Bono - Naucz się myśleć kreatywnie
  • Tony Buzan - Rusz głowa

Wiek 14-16 lat:

  • Pierre Boulle - Most na rzece Kwai
  • Anna Frank - Dziennik
  • Francis Scott Fitzgerald - Wielki Gatsby
  • Ruben Gallego - Białe na czarnym
  • Victor Hugo - Nędznicy
  • Leszek Kołakowski - 13 bajek z królestwa Lailonii (...) i inne bajki
  • Yann Martel - Życie Pi
  • Amos Oz - Jak uleczyć fanatyka
  • Bolesław Prus - Faraon
  • ks. Jan Twardowski - Wiersze
  • Władysław Bartoszewski - Warto być przyzwoitym
  • książki popularnonaukowe
  • Sephen R. Covey - 7 nawyków skutecznego działania *
  • M. R. Kopmeyer - Praktyczne sposoby osiągania sukcesu *
  • (sugerujemy, aby zacząć od rozdziałów nt. potęgi myśli i źródeł inspiracji)
  • Daniel Pink – Drive – nowe spojrzenie na motywacje
  • Ron Potter-Efron - Życie ze złością *

Wiek powyżej 16 lat:

  • Karen Blixen - Pożegnanie z Afryką; Uczta Babette
  • Dalajlama, Howard C. Butler - Sztuka szczęścia
  • Guareschi - Don Camillo i jego trzódka
  • Zbigniew Herbert - Martwa natura z wędzidłem; Barbarzyńca w ogrodzie
  • Khaled Hosseini - Chłopiec z latawcem; Tysiąc wspaniałych słońc
  • Ryszard Kapuściński – Cesarz; Imperium
  • George Orwell - Folwark Zwierzęcy
  • Leonie Swann – Triumf owiec
  • Mariusz Szczygieł – Gottland
  • Wisława Szymborska – Wiersze
  • Liao Yiwu - Prowadzący Umarłych
  • książki popularnonaukowe
  • Nathaniel Branden - 6 filarów poczucia własnej wartości *
  • Erich Fromm - Sztuka miłości; Mieć czy być *
  • Daniel Goleman - Inteligencja emocjonalna; * Inteligencja społeczna
  • Leszek Kołakowski - Mini wykłady o maxi sprawach
  • M. Scott Peck - Drogą mniej uczęszczaną *
  • Daniel Pink – Całkiem nowy umysł

* fragmenty; proponujemy, by książki opatrzone gwiazdka najpierw przeczytać samemu i dokonać wyboru fragmentów zanim zaczniemy czytać dziecku, ponieważ oprócz uniwersalnych treści zawierają one czasem rozdziały lub akapity związane z realiami innej kultury, które nie zawsze są interesujące, zrozumiałe lub adekwatne do naszej rzeczywistości.

# - książka nagrodzona w konkursie im. Astrid Lindgren organizowanym przez Fundację

Przyporządkowanie tytułów do kategorii wiekowych należy rozumieć jako sugerowaną dolną granicę wieku dziecka.