^Powrót
logo
  
  
  
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Get Adobe Flash player

Pedagog

Jak budować dobre relacje z dzieckiem - znaczenie wspólnego czasu:

Wspólnie spędzony czas to ważna sprawa
Każdy moment, który poświęcamy dziecku, ma ogromne znaczenie. To właśnie wtedy maluchy uczą się, że są dla nas ważne, a nasze zainteresowanie buduje ich poczucie własnej wartości.

Jak spędzać czas z dzieckiem?
Nie zawsze chodzi o wielkie przedsięwzięcia – kluczowe są codzienne, drobne chwile: wspólne czytanie, gotowanie, zabawa czy spacer. Ważne, by być obecnym nie tylko ciałem, ale i myślami – odkładając telefon i koncentrując się na dziecku.

Jakie błędy popełniamy?
Czasem, mimo najlepszych chęci, nieświadomie oddalamy się od dziecka. Brak uwagi, ciągłe pośpiech i zastępowanie relacji gadżetami mogą osłabiać więź. Dlatego warto zatrzymać się na chwilę i zastanowić, czy na pewno jesteśmy w pełni obecni w życiu naszego dziecka.

Proste sposoby na lepszą relację
Małe zmiany mogą przynieść wielkie efekty! Wspólne rytuały, rozmowy o przeżyciach dnia, uważne słuchanie i wspólne aktywności to klucz do silnej, pełnej zaufania więzi.

Zachęcamy do zapoznania się z naszymi grafikami – niech staną się inspiracją do budowania jeszcze piękniejszej relacji z Waszymi pociechami!

Bo czas spędzony razem to najlepszy prezent, jaki możemy podarować dziecku.

Opracowała: Angelika Ślęzak-Wdowik


 

 Empatia u dzieci - jak ją rozwijać?

Empatia to niezwykle cenna umiejętność, która pozwala zrozumieć emocje i potrzeby innych ludzi. Współczujące, empatyczne dziecko lepiej odnajduje się w relacjach z rówieśnikami, rozwiązuje konflikty w sposób pokojowy i buduje zdrowe, pozytywne więzi z otoczeniem. Choć pewne predyspozycje do empatii mogą być wrodzone, kluczowe jest, by świadomie rozwijać tę cechę już od najmłodszych lat.

Rozwijanie empatii jest procesem długotrwałym. W naszym przedszkolu dbamy o rozwijanie empatii ud dzieci, organizując zabawy w grupie, rozmowy o emocjach i działania, które uczą współpracy i wzajemnej pomocy.

Rodzicu! Zapoznaj się z treścią niniejszego artykuły i wspieraj rozwój empatii swojego dziecka także w zaciszu domowym :).

Opracowała: Angelika Ślęzak-Wdowik


 

Rozwój mowy - ważna sprawa !

Rozwój mowy to istotny etap w życiu każdego dziecka, który przechodzi przez kilka ważnych faz. W przedszkolu wspieramy dzieci na każdym etapie, by rozwijały się zgodnie z ich indywidualnym tempem.

 

1. Okres melodii (0-1 rok) – To czas, gdy niemowlęta uczą się wydawania pierwszych dźwięków. Słuchają otoczenia i zaczynają reagować na głosy najbliższych. Głużenie i gaworzenie są naturalnym wyrazem radości i zainteresowania światem.

2. Okres wyrazu (1-2 lata) – Dzieci zaczynają używać pierwszych słów i gestów, aby wyrazić swoje potrzeby. Pojawiają się proste wyrazy, takie jak „mama” czy „tata”, a słowa zaczynają nabierać znaczenia.

3. Okres zdania (2-3 lata) – Maluchy zaczynają łączyć słowa w krótkie zdania, wyrażając swoje myśli i emocje. Na tym etapie komunikacja staje się bardziej zrozumiała, co pozwala na rozwijanie kontaktów z innymi dziećmi i dorosłymi.

4. Swoista mowa dziecięca (3-7 lat) – Dzieci rozwijają własny sposób mówienia. Mogą pojawiać się charakterystyczne formy językowe, zmiękczenia lub uproszczenia dźwięków, które stopniowo są zastępowane prawidłową mową.

 

W naszym przedszkolu dbamy o to, aby każde dziecko rozwijało swoje umiejętności językowe w atmosferze zabawy i wsparcia, co pozwala mu z pewnością i swobodą komunikować się ze światem.

 

Rozwój mowy to naturalny i bardzo ważny proces. Wspieranie go w domowym otoczeniu pomaga dziecku szybciej zdobywać umiejętności komunikacyjne, wyrażać emocje i nawiązywać relacje. Oto najprostsze sposoby, które możecie wprowadzić, aby wspierać rozwój mowy Waszego dziecka (więcej w infografice :) ):

1. Czytajcie razem książki - regularne czytanie rozwija wyobraźnię, wzbogaca słownictwo i zachęca dziecko do rozmowy. Czytajcie razem codziennie, nawet kilka minut dziennie może zrobić ogromną różnicę.

2. Rozmawiajcie z dzieckiem - zadawajcie pytania, komentujcie wspólnie sytuacje i codzienne czynności. Każda rozmowa to świetna okazja do rozwijania mowy i budowania zasobu słów.

3. Słuchajcie aktywnie - kiedy dziecko do Was mówi, poświęćcie mu pełną uwagę. Dajcie mu czas na dokończenie myśli, nie dopowiadajcie !

 

Opracowała: Angelika Ślęzak-Wdowik


Kwiecień miesiącem świadomości na temat Autyzmu

2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Dzień ten jest poświęcony zwiększaniu świadomości społecznej na temat autyzmu, promowaniu akceptacji osób z autyzmem.

Obchody tego wyjątkowego dnia mają na celu edukację społeczeństwa na temat różnorodności i potrzeb osób z autyzmem.

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, który cechuje się dużą różnorodnością w funkcjonowaniu tych osób. Oznacza to, że każda osoba z autyzmem, którą spotkamy na swojej drodze jest wyjątkowa i niepowtarzalna. 

Opracowała: Angelika Ślęzak


 

Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa

 

Światowy Dzień Zespołu Downa przypada 21 marca. Data ta nie jest przypadkowa, ponieważ nawiązuje do obecności u osób z zespołem Downa dodatkowego, trzeciego chromosomu w 21. parze chromosomów.

W tym dniu społeczność naszego przedszkola okazuje solidarność z osobami z trisomią poprzez założenie dwóch różnych, kolorowych skarpetek :).

 

 Poniżej zamieszczamy infografiki, które przybliżą Państwu specyfikę zespołu Downa.

Opracowała: Angelika Ślęzak


 

Zrozumieć ADHD

ADHD, czyli inaczej zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Jest zaburzeniem, które zauważalne jest już w pierwszych pięciu latach życia. Dla ADHD charakterystyczna jest triada objawów do których zaliczyć możemy: deficyt uwagi, impulsywność oraz nadmierna ruchliwość.

Rodzicu zapoznaj się z objawami charakterystycznymi dla zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi - zapraszam do zapoznania się z infografikami :) .

 

Opracowała: Angelika Ślęzak


 

 

Mamo, Tato! Chcę być samodzielny..

Jak wiadome, dzieci w wieku przedszkolnym powinny mieć swoje prawa, ale także obowiązki. Początkowo nauka ich powinna odbywać się w formie zabawy, ponieważ to właśnie w ten sposób najszybciej i najskuteczniej dzieci przyswajają wiedzę oraz umiejętności.

 

Drogi Rodzicu, wspieraj swoje dziecko w prawidłowym rozwoju, angażuj je do codziennych obowiązków.

Początkowo będzie to trudne, ale przyniesie wiele korzyści - GWARANTUJE! :)

 

Zapraszam do zapoznania się z infografiką.

  

Opracowała: Angelika Ślęzak


TERAPIA RĘKI W DOMU

- RODZICU, ZAINSPIRUJ SIĘ ! :)

Ręka jest narządem, który odpowiedzialny jest za ogromną ilość funkcji, służy między innymi do podnoszenia, siłowania, a także pozwala wykonywać bardzo precyzyjne i skomplikowane czynności do których zaliczyć możemy pisanie.

Terapia ręki - dla kogo?

Rodzicu, jeśli twoje dziecko przejawia trudności w:

  • planowaniu ruchów, uczeniu się nowych czynności manualnych i manipulacyjnych;
  • wykonywaniu precyzyjnych ruchów dłoni oraz palców;
  • czynnościach samoobsługowych;
  • koordynacji rąk w trakcie zabaw manipulacyjnych;
  • tempie wykonywania zadań;
  • dotykaniu nowych i niejednorodnych faktur;
  • dostosowaniu siły do wykonywanego zadania ruchowego;
  • precyzyjności ruchów dłoni;
  • koordynacji ruchów dłoni, palców i przedramienia;
  • koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Terapia ręki - cele:

  • Poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej;
  • Stabilizacja napięcia mięśniowego w obrębie kończyn górnych;
  • Zwiększenie precyzyjności ruchów;
  • Doskonalenie sprawności manipulacyjnych;
  • Doskonalenie i utrwalanie prawidłowego chwytu narzędzia kreślarskiego;
  • Rozwijanie umiejętności grafomotorycznych i manipulacyjnych;
  • Zwiększanie samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych;


 

 KWIECIEŃ miesiącem świadomości na temat AUTYZMU

Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwojowym o charakterze neurologicznym. Wpływa na działanie mózgu w czterech obszarach funkcjonowania: język i komunikacja, umiejętności społeczne, układy sensoryczne oraz zachowanie.

Autyzm na ogół rozpoznawany jest w trzech pierwszych latach życia.

 

Jak pracować z dzieckiem ze spektrum autyzmu w domu?

KOMUNIKACJA:

  • Zwracając się do dziecka, spróbuj przywołać jego uwagę - zwróć się do niego po imieniu;
  • Zachęcaj dziecko do kontaktu wzrokowego wykorzystując komunikat "popatrz na mnie";
  • Stosuj do dziecka krótkie komunikaty;
  • Staraj się przekazywać konkretne komunikaty i precyzyjnie określaj swoje oczekiwania względem dziecka;
  • Naucz wypowiedzi, które pozwolą zainicjować dziecku rozmowę z rówieśnikami;
  • Ucz kiedy wolno rozmawiać na ulubiony temat, a kiedy nie jest to wskazane;
  • Trenuj z dzieckiem witanie się z innymi - dorosłymi, rówieśnikami;
  • Tłumacz znaczenie metafor oraz żartobliwych sformułowań;

UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE:

  • Ucz dziecko umiejętności społecznych w każdej sytuacji życia codziennego;
  • Stwarzaj sytuacje, w których pomożesz swojemu dziecku nawiązać kontakty z rówieśnikami;
  • Nazywaj emocje - własne, przedstawione w bajkach, na obrazkach;
  • Ucz dziecko grać w proste gry dla dwóch osób np. domino, bierki. Gdy twoje dziecko opanuje tę umiejętność stwórz sytuacje, w której będzie mogło wykorzystać tę umiejętność w kontakcie z innym dzieckiem;
  • Ucz dziecko bawić się w zabawy tematyczne - w dom, sklep, pocztę;

ZACHOWANIE:

  • Nie wprowadzaj nagłych zmian w planie dnia - twórz razem z dzieckiem rozkłady zajęć/plan dnia;
  • Uprzedzaj w przypadku wystąpienia nagłych zmian, przygotuj dziecko na zmiany;
  • Ustal jasne zasady oraz stanowczo je respektuj.

Każda osoba z autyzmem jest jedyna w swoim rodzaju. Wykazuje niepowtarzalną kombinację mocnych oraz słabych stron. Nie ma dwóch identycznie funkcjonujących osób z autyzmem.


 Dzień Kolorowej Skarpetki - Światowy Dzień Zespołu Downa

21 marca nie jest tylko pierwszym dniem wiosny - to także Dzień Kolorowej Skarpetki, czyli Światowy Dzień Zespołu Downa. Data ta nie jest przypadkowa. Nawiązuje ona do obecności dodatkowego, trzeciego chromosomu w 21. parze chromosomów u osób z Zespołem Downa. Ideą wspomnianego dnia jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na potrzeby oraz prawa naszych wyjątkowych przyjaciół.

Wyrażając swoją solidarność, empatię oraz tolerancję zakładamy w tym dniu kolorowe skarpetki, nie do pary :).

 

Copyright © 2013. KIDS ScHO0L Rights Reserved.