Jesteś tutaj: Home
Publikacje Nauczycieli
PERCEPCJA WZROKOWA - definicja, symptomy zaburzeń, propozycje ćwiczeń do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym


Co powinien umieć 4-latek
Niełatwo jednoznacznie określić, że "trzylatek powinien to, a czterolatek tamto". Po pierwsze każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Po drugie testy i tabele rozwojowe różnią się między sobą w szczegółach, trzeba więc traktować je z ostrożnością .
To nie jest źle, gdy maluch czegoś nie robi. Po prostu warto się jemu przyjrzeć, z czym sobie świetnie radzi, a w czym warto mu pomóc. Trzeba przy tym pamiętać, że dziecko nie nauczy się niczego "sam z siebie" - zdobędzie tę umiejętność, jeśli będzie miał okazję i czas na ćwiczenia.
Rozwój społeczny i emocjonalny
Dziecko:
· podaje swoje imię i nazwisko, określa swoje cechy np. płeć, wiek, kolor oczu
· prawidłowo nazywa członków rodziny np. mama, babcia, brat, podaje ich imiona
· wskazuje części ciała i nazywa je
· może używać brzydkich wyrazów i niegrzecznie zwracać się do innych ludzi
· przeciwstawia się poleceniom (okres buntu i uporu)
· uwielbia prowadzić dyskusje
· wyraża swoje myśli , potrzeby i przeżycia
· potrafi być opiekuńczy i współczujący
· bawi się w grupie, uczestniczy w zabawach organizowanych przez nauczyciela
Rozwój fizyczny i motoryczny
Dziecko:
· w czasie jedzenia prawidłowo posługuje się łyżką i widelcem
· samodzielnie korzysta z toalety
· myje się , czyści samodzielnie zęby
· polepsza się sprawność motoryczna ,np. narysowany człowiek ma ręce, nogi i głowę
· skacze na jednej nodze, wspina się na drabinki
· układa puzzle
· ubiera i rozbiera się samodzielnie, umieszcza ubrania w wyznaczonym miejscu
Rozwój intelektualny
Dziecko:
· zna około 1500 słów, wypowiada się prostymi zdaniami
· mowa jest zrozumiała
· naśladuje zdania poprawnie formułowane przez dorosłych
· może pisać pierwsze litery oraz swoje imię
· pyta , co oznaczają różne słowa
· chętnie słucha długich historii i opowiadań
· wypowiada się na temat ilustracji, obrazka, wysłuchanego tekstu
· wskazuje istotne różnice pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami
· składa pocięty obrazek w całość według podanego wzoru
· rozróżnia , gdzie jest : przód , tył , na górze , pod spodem, wysoko, nisko
· potrafi policzyć do czterech i więcej
· rozumie niektóre przeciwieństwa , np. mały - duży , suchy - mokry itd.
· rozumie następstwa czasu np. teraz, wcześniej, później
· rozróżnia wybrane owoce i warzywa po wyglądzie, kształcie, smaku
· zadaje mnóstwo pytań
· rozwiązuje proste zagadki
· potrafi się bawić w jedną zabawę 10 - 15 minut
· lubi się bawić w zabawy tematyczne , np. w sklep , wyścigi samochodowe , teatr itd.
· zna większość kolorów
· zna piosenki i wierszyki
· reaguje na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu
· rytmicznie porusza się przy muzyce
Jak możesz pomóc swojemu dziecku?
* pozwól czterolatkowi na pewną samodzielność, np. daj mu możliwość oddalenia się od siebie na placu zabaw (oczywiście w zasięgu wzroku), pozwól nakryć do stołu, nalać soku do szklanki itd.
* jeśli używa brzydkich wyrazów powiedz, że w waszym domu takie słowa są nie do przyjęcia i tłumacz, że są ogólnie przyjęte normy, których ludzie powinni się trzymać
* czytaj dziecku i zachęcaj do samodzielnego poznawania liter. Próbujcie czytać napisy na pudełkach po żywności, tytuły w gazetach, itp.
* naucz dziecko waszego numeru telefonu i adresu
* ponieważ czterolatek uwielbia "sprawdzać się" i ma przy tym niespożytą energię, wymyślaj zabawy ruchowe pełne skakania, biegania, wspinania, odnajdywania rzeczy i różnych niespodzianek
* bawcie się w zabawy tematyczne, np. w sklep, teatr. Dzięki nim możesz uczyć dziecko pożądanych zachowań
Jakie zabawy i zajęcia możemy zaproponować naszemu czterolatkowi ?
Teatrzyk
Można dziecku zaproponować zorganizowanie teatrzyku. Dla urozmaicenia zabawy dobrze jest mu udostępnić rzeczy, których używają dorośli, przygotowanie kartonu z akcesoriami: ze starą sukienką mamy, koszulą taty, torebką, kapeluszem, parasolem itd. Ułatwi to małemu aktorowi ewentualne wcielanie się w role. Jeżeli dziecko zaprosi nas do zabawy to dowiedzmy się, jaką mamy mieć rolę i co powinniśmy robić.
Puzzle
Tworzenie puzzli z kartoników po żywności - rozcinanie opakowań po suchej żywności typu: ryż, herbata, musli i dawanie dziecku do złożenia itd.
Zabawy twórcze
Dajmy dziecku kartoniki, łyżki, kawałki materiału, zakrętki od słoików, pudełka po jogurtach i zapytajmy co według niego można z tego zrobić?
Dom dla lalek
Dom dla lalek budujemy z kawałków sztywnego papieru, kartonu, materiałów. Wspólnie dekorujemy go na zewnątrz - malujemy, przyklejamy komin i dachówki, mocujemy firanki ze szmatek.
Naśladowanie kroków
Prezentowanie różnych śmiesznych sposobów chodzenia, np.: idę jak pani na szpileczkach, idę wielkimi krokami, idę skokami, idę tiptopkami. Zachęcamy dziecko do wymyślania
i prezentowania różnych kroków .
Opracowała: mgr Agnieszka Wojton w oparciu o Program edukacji przedszkolnej „Nasze Przedszkole” oraz czasopismo „Bliżej Przedszkola” art. „Nasz 4-latek”