Ćwiczenie mięśni odpowiedzialnych za rysowanie
i pisanie (rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej)
Przed rozpoczęciem nauki pisania dzieci powinny wyćwiczyć i rozwinąć mięśnie dłoni i palców. Powinny także wytrenować mięśnie oczu, by móc bez problemu wodzić wzrokiem za przesuwającą się dłonią. Umiejętność ta nosi nazwę koordynacji wzrokowo – ruchowej. Prawidłowy poziom koordynacji wzrokowo – ruchowej jest to nic innego, jak umiejętność łączenia tego, co oczy widzą, a dłonie wykonują.
Proponuję Państwu kilka prostych ćwiczeń, które pozwolą dziecku w przyjemny sposób osiągnąć to, co będzie mu niezbędne przed pójściem do szkoły (ćwiczą one oko i dłonie oraz koordynację wzrokowo - ruchową):
- ściskanie piszczącej gumowej zabawki, piłeczki, gąbki
- zaciskanie dłoni w pięści z kciukiem na zewnątrz
- lepienie z plasteliny
- chód na czworakach
- układanie puzzli
- zawiązywanie sznurowadeł i zapinanie guzików
- ubieranie się i rozbieranie
- układanie z koralików, patyczków
- wydzieranki , rysowanie palcem po piasku ( może to być tacka z kaszą manną czy solą )
- zabawy ruchowe typu: latanie jak samolot, ptak, skakanie jak żabka, chodzenie jak bocian
- robienie kulek z gazety i rzucanie nimi do celu
- podrzucanie i łapanie (piłeczki, woreczka)
- kalkowanie przez kalkę techniczną, rysowanie po kropkach
- zbieranie i wrzucanie do kubeczka drobnych elementów (np. guziczków)
- obrysowywanie szablonów (wzorów różnych przedmiotów)
- ćwiczenie chwytu pęsetkowego, np. w zabawie ,,Kopciuszek”: wybieranie palcem wskazującym i kciukiem z pojemnika mniejszych przedmiotów spośród większych (groszków z fasolek; żołędzi z kasztanów, koralików z dużych guzików)
mgr Stanisława Sudoł
Referat opracowano na podstawie artykułu ,,Wspomaganie rozwoju zdolności motorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej dzieci pięcioletnich” z czasopisma Bliżej przedszkola – listopad 2011