^Powrót
logo
  
  
  
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Get Adobe Flash player

Przedszkolne podróże po Europie

„Przedszkolne podróże po Europie ”

 
Projekt edukacyjny realizowany
w Publicznym Przedszkolu w Głogowie Młp.

w  roku szkolnym 2013/14

"Podróż przecież nie zaczyna się w momencie, kiedy ruszamy w drogę, i nie kończy się, kiedy dotarliśmy do mety. W rzeczywistości zaczyna się dużo wcześniej i praktycznie nie kończy się nigdy, bo taśma pamięci kręci się w nas dalej..."

Ryszard Kapuściński

Założenia projektu:

  • Budzenie zaciekawienia otaczającym światem, dostarczanie pozytywnych przeżyć odkrywania innych kultur poprzez obserwacje , zdjęcia, albumy, płyty CD, prezentacje multimedialne.
  • Zdobywanie nowych doświadczeń.

Cele ogólne:

  • Rozwijanie i wzmacnianie postaw patriotycznych.
  • Uświadomienie potrzeby dbania o narodową tożsamość.
  • Rozbudzenie zainteresowania innymi kręgami kulturowymi i wykształcenie akceptacji i tolerancji wobec innych narodów i kultur.
  • Sukcesywne rozwijanie umiejętności poznania siebie i otaczającego świata.
  • Propagowanie wśród dzieci i nauczycieli idei, iż jesteśmy od zawsze obywatelami Europy
  • Poznanie krajów członkowskich Unii Europejskiej (wybranych)
  • Uatrakcyjnienie pobytu dzieci w placówce.
  • Rozwijanie współpracy z rodzicami

Cele szczegółowe:

  • Rozwijanie zdolności twórczych i odtwórczych zakresie poznania wybranych krajów Europy.
  • Wyrabianie umiejętności rozpoznawania flagi oraz godła swojego kraju
  • Wykorzystanie różnych zmysłów: smaku, węchu, wzroku, słuchu i dotyku, podczas wykonywanych prezentacji i zadań.
  • Obcowanie z kulturą innych narodów poprzez zabawę, muzykę, taniec.
  • Rozbudzenie dziecięcej ciekawości.
  • Pokonywanie własnych słabości, barier i nieśmiałości.

Metody pracy

  • Podające ( wiersze, opowiadania, rozmowy, objaśnienia)
  • Aktywizujące (obserwacja, pokaz, pokazy multimedialne)
  • Praktyczne
  • Ewaluacja projektu:
  • QUIZ– sprawdzenie wiedzy przedszkolaków o poznanych krajach UE.
  • Zapisy w dziennikach zajęć i miesięcznych planach pracy
  • Dokumentacja fotograficzna
  • Artykuł w prasie lokalnej
  • Sprawozdanie na internetowej stronie przedszkola

 

Realizacja projektu – od 01.10.2013 roku do 31.05.2014 roku w grupach III, IV, V, VI, VII

 

Osoby odpowiedzialne za realizację projektu:

Agnieszka Wojton

Agata Chuchla

Jolanta Sala

Plan realizacji etapów projektu

 

Bloki tematyczne

Działania edukacyjne

Dostosowanie działań

edukacyjnych do możliwości intelektualnych dzieci z poszczególnych grup.

Terminy i realizacja

 

BELGIA – KOLEBKA UNII EUROPEJSKIEJ

1.Poznanie położenia Belgii oraz jej stolicy na mapie politycznej Europy.

2. Dostarczenie dzieciom podstawowych wiadomości o Unii Europejskiej, wprowadzenie pojęcia „Europa” – jako nazwy kontynentu.

3. Poznanie symboli UE: flaga, hymn.

4. Poznanie wspólnej waluty państw UE – EURO

5. Projektowanie maskotki, która pomoże zwiedzić kraje UE.

6. Rozumienie przez dzieci pojęcia „Jestem Polakiem i Europejczykiem”

Październik

 

 

NIEMCY –

 NASI NAJBLIŻSI SĄSIEDZI

1.Zaznaczenie na mapie położenia Niemiec, stolicy kraju, poznanie wyglądu flagi.

2. Słuchanie muzyki wielkich kompozytorów niemieckich – Beethovena, Bacha.

3. Dostarczenie dzieciom poprzez różnorodne formy informacji na temat braci Grimm – autorów baśni dla dzieci: Królewna Śnieżka, Jaś i Małgosia …..

4. Zaznajomienie dzieci z markami samochodów jakie są produkowane w Niemczech: Audi, Volkswagen, BMW, Mercedes, Porsche.

Listopad

FINLANDIA – W ODWIEDZINACH U ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA

1.Poznanie barw narodowych Finlandii i nazwy jej stolicy.

2. Słuchanie fragmentów opowiadania „Prawdziwa historia św. Mikołaja”.

3. „Skąd pochodzi Mikołaj?” – uświadomienie dzieciom, iż Laponia jest częścią Finlandii oraz ojczyzną Mikołaja.

4. Oglądanie lub słuchanie bajki pt. „Muminki” – fińskiej autorki T. Janson.

5. Śniadanie przedszkolne – ciemny chleb z szynką wieprzową – tradycyjny posiłek z Finlandii.

6. Dzień aktywności całego przedszkola – zorganizowanie spotkania z Mikołajem.

Grudzień

FRANCJA – OJCZYZNA CZERWONEGO KAPTURKA

1.Wskazanie na mapie politycznej Europy państwa francuskiego oraz jego stolicy.

2. Poznanie barw narodowych Francji.

3. Dostarczenie dzieciom wiadomości o wybranych budowlach stolicy kraju np. wieża Eiffla, Luwr.

4. Słuchanie i nauka fragmentów piosenki : „Trzy kurki” , „Panie Janie”.

5. Projektowanie strojów na paryski pokaz mody.

6. Przybliżenie dzieciom bohaterów bajek Ch. Perraulta (Czerwony Kapturek, Kot w butach, Kopciuszek…)

7. Degustacja charakterystycznych potraw kuchni francuskiej: sery, ciasta francuskie.

Styczeń /Luty

WŁOCHY – KRAJ WULKANÓW, PIZZY I SPAGHETTI

1.Zapoznanie z położeniem Włoch na mapie, zwrócenie uwagi na charakterystyczny kształt kraju, szukanie skojarzeń odnoszących się do konturów kraju.

2. Kolorowanie flagi Włoch zgodnie z przedstawionym szablonem.

3. Poznanie legendy o Romulusie i Remusie – założycielach Rzymu stolicy państwa.

4. Zainteresowanie charakterystycznymi budowlami niektórych miast włoskich : Wenecja – gondole, Piza – Krzywa wieża, Rzym – Koloseum, Watykan – najmniejsze państwo papieskie.

5. Słuchanie fragmentów utworów wielkich włoskich muzyków: Antonio Vivaldi, Giuseppe Verdi.

6. Zapoznanie z charakterystycznymi daniami włoskiej kuchni: spaghetti, pizza, lody włoskie, risotto.

7. Bogacenie słownika czynnego o wyrazy: krater, etna, lawa, wulkan

Marzec

DANIA – KRAJ W KTÓRYM WYMYŚLONO KLOCKI LEGO

1.Zapoznanie z położeniem Danii na mapie Europy, zwrócenie uwagi na fakt, że Polskę i Danię dzieli Morze Bałtyckie.

2. Poznanie barw narodowych – flaga.

3. Przybliżenie historii o Wikingach – wielkich żeglarzach i wojownikach duńskich, zwrócenie uwagi na charakterystyczny strój i łodzie zwane dakkarami.

4. Poznanie historii powstania klocków Lego – wyjaśnienie ich nazwy (bawcie się dobrze).

5. Zorganizowanie w grupie „Dnia Bajek Andersena”

Kwiecień

POLSKA – NASZ KRAJ

1.Przypomnienie symboli narodowych: flaga, godło, hymn.

2. Przybliżenie najsłynniejszych miast Polski: Gniezno, Kraków, Warszawa.

3. Poznanie charakterystycznych legend związanych z naszą kulturą.

4. Rozumienie przez dzieci pojęcia „Jestem Polakiem i Europejczykiem”.

Maj

PODSUMOWANIE PROJEKTU

QUIZ – sprawdzenie wiedzy przedszkolaków o poznanych krajach UE.

W konkursie bierze udział delegacja złożona z 3 dzieci z grup III, IV, V,VI, VII

Maj

 

 

 

Copyright © 2013. KIDS ScHO0L Rights Reserved.