„Przedszkolne podróże po Europie ”
Projekt edukacyjny realizowany
w Publicznym Przedszkolu w Głogowie Młp.
w roku szkolnym 2013/14
"Podróż przecież nie zaczyna się w momencie, kiedy ruszamy w drogę, i nie kończy się, kiedy dotarliśmy do mety. W rzeczywistości zaczyna się dużo wcześniej i praktycznie nie kończy się nigdy, bo taśma pamięci kręci się w nas dalej..."
Ryszard Kapuściński
Założenia projektu:
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
Metody pracy
Realizacja projektu – od 01.10.2013 roku do 31.05.2014 roku w grupach III, IV, V, VI, VII
Osoby odpowiedzialne za realizację projektu:
Agnieszka Wojton
Agata Chuchla
Jolanta Sala
Plan realizacji etapów projektu
Bloki tematyczne |
Działania edukacyjne Dostosowanie działań edukacyjnych do możliwości intelektualnych dzieci z poszczególnych grup. |
Terminy i realizacja
|
BELGIA – KOLEBKA UNII EUROPEJSKIEJ |
1.Poznanie położenia Belgii oraz jej stolicy na mapie politycznej Europy. 2. Dostarczenie dzieciom podstawowych wiadomości o Unii Europejskiej, wprowadzenie pojęcia „Europa” – jako nazwy kontynentu. 3. Poznanie symboli UE: flaga, hymn. 4. Poznanie wspólnej waluty państw UE – EURO 5. Projektowanie maskotki, która pomoże zwiedzić kraje UE. 6. Rozumienie przez dzieci pojęcia „Jestem Polakiem i Europejczykiem” |
Październik
|
NIEMCY – NASI NAJBLIŻSI SĄSIEDZI |
1.Zaznaczenie na mapie położenia Niemiec, stolicy kraju, poznanie wyglądu flagi. 2. Słuchanie muzyki wielkich kompozytorów niemieckich – Beethovena, Bacha. 3. Dostarczenie dzieciom poprzez różnorodne formy informacji na temat braci Grimm – autorów baśni dla dzieci: Królewna Śnieżka, Jaś i Małgosia ….. 4. Zaznajomienie dzieci z markami samochodów jakie są produkowane w Niemczech: Audi, Volkswagen, BMW, Mercedes, Porsche. |
Listopad |
FINLANDIA – W ODWIEDZINACH U ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA |
1.Poznanie barw narodowych Finlandii i nazwy jej stolicy. 2. Słuchanie fragmentów opowiadania „Prawdziwa historia św. Mikołaja”. 3. „Skąd pochodzi Mikołaj?” – uświadomienie dzieciom, iż Laponia jest częścią Finlandii oraz ojczyzną Mikołaja. 4. Oglądanie lub słuchanie bajki pt. „Muminki” – fińskiej autorki T. Janson. 5. Śniadanie przedszkolne – ciemny chleb z szynką wieprzową – tradycyjny posiłek z Finlandii. 6. Dzień aktywności całego przedszkola – zorganizowanie spotkania z Mikołajem. |
Grudzień |
FRANCJA – OJCZYZNA CZERWONEGO KAPTURKA |
1.Wskazanie na mapie politycznej Europy państwa francuskiego oraz jego stolicy. 2. Poznanie barw narodowych Francji. 3. Dostarczenie dzieciom wiadomości o wybranych budowlach stolicy kraju np. wieża Eiffla, Luwr. 4. Słuchanie i nauka fragmentów piosenki : „Trzy kurki” , „Panie Janie”. 5. Projektowanie strojów na paryski pokaz mody. 6. Przybliżenie dzieciom bohaterów bajek Ch. Perraulta (Czerwony Kapturek, Kot w butach, Kopciuszek…) 7. Degustacja charakterystycznych potraw kuchni francuskiej: sery, ciasta francuskie. |
Styczeń /Luty |
WŁOCHY – KRAJ WULKANÓW, PIZZY I SPAGHETTI |
1.Zapoznanie z położeniem Włoch na mapie, zwrócenie uwagi na charakterystyczny kształt kraju, szukanie skojarzeń odnoszących się do konturów kraju. 2. Kolorowanie flagi Włoch zgodnie z przedstawionym szablonem. 3. Poznanie legendy o Romulusie i Remusie – założycielach Rzymu stolicy państwa. 4. Zainteresowanie charakterystycznymi budowlami niektórych miast włoskich : Wenecja – gondole, Piza – Krzywa wieża, Rzym – Koloseum, Watykan – najmniejsze państwo papieskie. 5. Słuchanie fragmentów utworów wielkich włoskich muzyków: Antonio Vivaldi, Giuseppe Verdi. 6. Zapoznanie z charakterystycznymi daniami włoskiej kuchni: spaghetti, pizza, lody włoskie, risotto. 7. Bogacenie słownika czynnego o wyrazy: krater, etna, lawa, wulkan |
Marzec |
DANIA – KRAJ W KTÓRYM WYMYŚLONO KLOCKI LEGO |
1.Zapoznanie z położeniem Danii na mapie Europy, zwrócenie uwagi na fakt, że Polskę i Danię dzieli Morze Bałtyckie. 2. Poznanie barw narodowych – flaga. 3. Przybliżenie historii o Wikingach – wielkich żeglarzach i wojownikach duńskich, zwrócenie uwagi na charakterystyczny strój i łodzie zwane dakkarami. 4. Poznanie historii powstania klocków Lego – wyjaśnienie ich nazwy (bawcie się dobrze). 5. Zorganizowanie w grupie „Dnia Bajek Andersena” |
Kwiecień |
POLSKA – NASZ KRAJ |
1.Przypomnienie symboli narodowych: flaga, godło, hymn. 2. Przybliżenie najsłynniejszych miast Polski: Gniezno, Kraków, Warszawa. 3. Poznanie charakterystycznych legend związanych z naszą kulturą. 4. Rozumienie przez dzieci pojęcia „Jestem Polakiem i Europejczykiem”. |
Maj |
PODSUMOWANIE PROJEKTU |
QUIZ – sprawdzenie wiedzy przedszkolaków o poznanych krajach UE. W konkursie bierze udział delegacja złożona z 3 dzieci z grup III, IV, V,VI, VII |
Maj
|