Informacja o realizacji projektu „Nasze przedszkole czyta dzieciom” w Publicznym Przedszkolu w Głogowie Młp.
Projekt opracowany został na podstawie założeń programu „Czytające Przedszkola” będącego jedną z form kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”.
Celem projektu było zapoznanie dzieci z wybranymi utworami literackimi, w tym z twórczością Juliana Tuwima, rozbudzanie zainteresowania książką jako źródłem wiedzy i przyjemności, współpraca z rodzicami i środowiskiem w zakresie popularyzacji czytelnictwa.
Projekt realizowany był we wszystkich grupach w okresie I – VI 2014 r. Obejmował codzienne czytanie dzieciom oraz organizację różnorodnych sytuacji edukacyjnych związanych z poznawanymi utworami i realizowaną tematyką.
1. W styczniu nauczycielki poinformowały rodziców o przystąpieniu przedszkola do programu „Czytające przedszkola” oraz udostępniły Złotą Listę Książek dla dzieci.
2. Treść projektu została zamieszczona na stronie internetowej przedszkola.
3. W każdej grupie odbywało się codzienne czytanie w sali, a także w ogrodzie, dokumentowane zapisami w dziennikach zajęć.
4. Bardzo często, podczas poobiedniej relaksacji, dzieci słuchały tradycyjnych bajek i pouczających „Opowiastek familijnych” odtwarzanych z płyty CD.
5. Z okazji obchodzonych w przedszkolu świąt rodzinnych dzieci poznawały utwory związane z Dniem Babci i Dziadzia, Dniem Mamy i Taty oraz Dniem Dziecka. Wiele z tych utworów opanowały pamięciowo i przedstawiły podczas zorganizowanych uroczystości.
6. Także inne tematyczne dni wiązały się ze słuchaniem utworów literackich, np. Międzynarodowy Dzień Ziemi (treści ekologiczne i przyrodnicze), 8 Marca (praca kobiet w różnych zawodach).
7. Systematycznie organizowane było czytanie wierszy Juliana Tuwima. Wiersze te były inspiracją do tworzenia prac plastycznych, z których część zgłoszona została do Przedszkolnego Konkursu Plastycznego i Gminnego Konkursu Plastycznego pod hasłem „Kochamy wiersze Juliana Tuwima”. W konkursie na poziomie gminnym laureatami zostali: Martyna Dec (I miejsce wśród dzieci młodszych), Miłosz Selwa (II miejsce wśród dzieci młodszych), Maja Padwińska (III miejsce wśród dzieci młodszych), Karolina Kubicz (wyróżnienie wśród dzieci młodszych), Maksym Rogala (I miejsce wśród dzieci starszych), Weronika Jeż (II miejsce wśród dzieci starszych), Mateusz Soboń (III miejsce wśród dzieci starszych), Igor Dworak (wyróżnienie wśród dzieci starszych).
8. Nauczycielki wzbogacały kąciki książki o wartościowe pozycje wypożyczone z domowych biblioteczek dzieci. W kilku grupach powstały w ten sposób bogate kolekcje utworów Juliana Tuwima.
9. Dzieci wdrażane były do szanowania książek. Słuchały pogadanek na ten temat, towarzyszyły nauczycielkom podczas naprawiania zniszczonych książek.
10. Przedszkolaki uczestniczyły w cyklicznych spotkaniach bibliotecznych. Podczas tych spotkań słuchały utworów czytanych przez pracownika biblioteki, poznawały zasady działania wypożyczalni książek i wypożyczały książki do czytania w przedszkolu. Z okazji Dnia Bibliotekarza, w podziękowaniu za te ciekawe spotkania, dzieci złożyły pracownikom biblioteki serdeczne życzenia w wręczyły samodzielnie wykonaną laurkę.
11. Maj był miesiącem, w którym omawiano sposób produkcji papieru i proces powstawania książki. W grupie II i VIII dzieci wykonały książeczki jako podarunki dla innych dzieci (np. ze żłobka w Lipiu). W grupie III dzieci wykonały zakładki do książki oraz album o Polsce, w grupie VII powstały książeczki ilustrujące treść popularnych bajek.
12. Poznawanie literatury przybierało także formy teatralne: przedszkole cyklicznie gościło profesjonalne zespoły aktorskie prezentujące przedstawienia dla dzieci, we wszystkich grupach dostępny był kącik teatralny wyposażony w pacynki, w niektórych także kukiełki i akcesoria do przebierania się. W grupie VIII, z okazji Dnia Mamy, dzieci urządziły przedstawienie na podstawie „Rzepki” J. Tuwima.
13. Nauczycielki starały się zachęcić do czytania dzieciom członków rodzin i inne osoby odwiedzane przez dzieci lub zapraszane do przedszkola w związku z realizacją planowanych tematów (np. w grupie II czytała dzieciom książkę mama – policjantka, w grupie VII - pielęgniarka i fryzjerka, w grupie VIII - mama opiekująca się niemowlęciem i ekspedientka, w grupie V - babcia i dziadzio).
14. W grupach najstarszych nauczycielki wspierały dzieci zdolne w samodzielnym czytaniu.
Ponieważ codzienne czytanie dzieciom rozwija ich myślenie, mowę, pamięć, wyobraźnię, doskonali umiejętności językowe, rozumienie tekstów i poleceń, poprawia koncentrację, wzbogaca słownictwo i wiedzę ogólną, a poprzez odpowiedni dobór utworów uczy właściwego zachowania, warto założenia kampanii „Cała Polska czyta dzieciom” i programu „Czytające Przedszkola” na stałe włączyć do oferty edukacyjnej naszego przedszkola.
Barbara Bącal
koordynator projektu
czytanie książek
odwiedziny w czytelni
zajęcia teatralne
Dla Rodziców
MAMO, TATO ...
Nauczycielki z naszego przedszkola codziennie czytają dzieciom ich ulubione książeczki. Spróbuj i Ty. Znajdź w domu 20 minut dla swojego dziecka.
Warto wiedzieć:
Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:
buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem,
zapewnia emocjonalny rozwój dziecka,
rozwija język, pamięć i wyobraźnię,
uczy myślenia, poprawia koncentrację,
wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka,
poszerza wiedzą ogólną,
ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole,
uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu,
zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów,
chroni przed zagrożeniami ze strony masowe kultury,
kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.
Dlatego codziennie czytaj dziecku 20 minut!
Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu.
Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych.
Wspólne głośne czytanie z nastolatkiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania.
Zadbaj o to, aby czytanie dziecku książki były:
ciekawe dla dziecka,
napisane ładną polszczyzną,
promujące pozytywne wzorce postępowania wobec siebie, ludzi, świata przyrody, mienia, prawa,
dostosowane do wrażliwości dziecka - nie wzbudzające lęków i niepokojów.
Bądź dla dziecka przykładem – niech dziecko widzi, że Ty też czytasz swoje ulubione książki i czasopisma.
Złota Lista książek do czytania dzieciom
opracowana przez Fundację ABC XXI Cała Polska Czyta Dzieciom
Wiek 0- 4 lata:
Marta Bogdanowicz (opracowanie) - Rymowanki - przytulanki
Paulette Bourgeois, Brenda Clark - seria o Franklinie
Jan Brzechwa - Wiersze i bajki
Gilbert Delahaye - seria o Martynce
Barbara Gawryluk - Dżok, legenda o psiej wierności
Dimiter Inkiow - Ja i moja siostra Klara]
Czesław Janczarski - Mis Uszatek
Janosch - Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś
Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników
Sam McBratney - Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
Nele Most, Annet Rudolph - Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
Beata Ostrowicka - Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę!
Joanna Papuzińska - Śpiące wierszyki
Eliza Piotrowska – Bajka o drzewie
Renata Piątkowska - Opowiadania z piaskownicy
Annie M.G. Schmidt – Julek i Julka
Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci
Wojciech Widłak - seria o panu Kuleczce
Wiek 4-6 lat:
Florence and Richard Atwater - Pan Popper i jego pingwiny
Hans Christian Andersen - Baśnie
Wanda Chotomska – Wiersze; Pięciopsiaczki
Carlo Collodi - Pinokio
Waclaw Ćtvrtek - O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci
Edmund de Amicis – Serce (w nowej wersji językowej z kolekcji „Cała Polska czytadzieciom”)
Paweł Beręsewicz – Czy wojna jest dla dziewczyn?; Jak zakochałem Kaśkę Kwiatek
Frances Hodgson Burnett - Tajemniczy ogród
J. Canfield, M. i P. Hansen, I. Dunlap - Balsam dla duszy dziecka
Andrew Clements - Fryndel
Iwona Chmielewska – Pamiętnik Blumki
Roald Dahl - Matylda
Andrzej Grabowski – Zenek i mrówki
Anna Kamieńska - Książka nad książkami
Rudyard Kipling - Księga dżungli
Eric Knight - Lassie, wróć!
Astrid Lindgren - Bracia Lwie Serce; Rasmus i włóczega
Clive Staples Lewis - Opowieści z Narnii
Andrzej Maleszka – Magiczne drzewo
Olga Masiuk – Lenka, Fryderyk i podróże #
Lucy M. Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza
Anna Onichimowska - Dzień czekolady #
Ida Pierelotkin - Ala Betka #
Sempe, Gościnny - seria o Mikołajku
Barbara Stenka – Masło przygodowe #
Katarzyna Terechowicz, Wojciech Cesarz – Pamiętnik grzecznego psa #
Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera; Królewicz i żebrak
Wiek 10-12 lat:
Francesco d'Adamo - Iqbal
Paweł Beręsewicz – A niech to czykolada #
Charles Dickens - Oliver Twist; Opowieść wigilijna
Michael Ende - Momo
Antoine de Saint - Exupery - Mały Książe
Ewa Grętkiewicz - Dostaliśmy po dziecku #
Astrid Lindgren - Ronja, córka zbójnika
Witold Makowiecki - Diossos; Przygody Meliklesa Greka
Ferenc Molnar - Chłopcy z Placu Broni
Małgorzata Musierowicz - Wszystkie tomy Jeżycjady
Jerzy Niemczuk - Opowieść pod strasznym tytułem
Ferdynand Ossendowski - Słoń Birara
Magda Papuzińska – Wszystko jest możliwe
Katherine Paterson - Most do Terabithii
Michel Piquemal - Bajki filozoficzne
Katarzyna Pranić – Ela-Sanela #
Eric Emmanuel Schmitt - Oskar i pani Róża; Dziecko Noego
Lemony Snicket - Seria niefortunnych zdarzeń
Jerry Spinelli - Kraksa
J.R.R. Tolkien - Hobbit
José Mauro de Vasconcelos - Moje drzewko pomarańczowe
Jean Webster - Tajemniczy opiekun
Maciej Wojtyszko - seria o Brombie
Juliusz Verne - Tajemnicza wyspa; 20 tysięcy mil podwodnej żeglugi
Wiek 12-14 lat:
Antologia pod red. Grzegorza Leszczyńskiego - Po schodach wierszy
H. Jackson Brown, Jr. - Mały poradnik życia
J. Canfield, M.V. Hansen, K. Kirberger - Balsam dla duszy nastolatka
Paulo Coehlo - Alchemik
Arthur Conan Doyle - Pies Baskerville'ów
Ursula K. le Guin - Czarnoksiężnik z Archipelagu
Barbara Kosmowska - Pozłacana rybka #
Harper Lee - Zabić drozda
Joanna Rudniańska – Kotka Brygidy
Katarzyna Ryrych – Wyspa mojej siostry #
Marcin Szczygielski – Czarny Młyn # (Grand Prix w II edycji konkursu im. Astrid Lindgren)
Dorota Terakowska - Córka czarownic
Anika Thor - Prawda czy wyzwanie
J.R.R. Tolkien - Władca pierścieni
Beata Wróblewska - Jabłko Apolejki #
książki popularnonaukowe
Edward de Bono - Naucz się myśleć kreatywnie
Tony Buzan - Rusz głowa
Wiek 14-16 lat:
Pierre Boulle - Most na rzece Kwai
Anna Frank - Dziennik
Francis Scott Fitzgerald - Wielki Gatsby
Ruben Gallego - Białe na czarnym
Victor Hugo - Nędznicy
Leszek Kołakowski - 13 bajek z królestwa Lailonii (...) i inne bajki
Yann Martel - Życie Pi
Amos Oz - Jak uleczyć fanatyka
Bolesław Prus - Faraon
ks. Jan Twardowski - Wiersze
Władysław Bartoszewski - Warto być przyzwoitym
książki popularnonaukowe
Sephen R. Covey - 7 nawyków skutecznego działania *
M. R. Kopmeyer - Praktyczne sposoby osiągania sukcesu *
(sugerujemy, aby zacząć od rozdziałów nt. potęgi myśli i źródeł inspiracji)
Daniel Pink – Drive – nowe spojrzenie na motywacje
Ron Potter-Efron - Życie ze złością *
Wiek powyżej 16 lat:
Karen Blixen - Pożegnanie z Afryką; Uczta Babette
Dalajlama, Howard C. Butler - Sztuka szczęścia
Guareschi - Don Camillo i jego trzódka
Zbigniew Herbert - Martwa natura z wędzidłem; Barbarzyńca w ogrodzie
Khaled Hosseini - Chłopiec z latawcem; Tysiąc wspaniałych słońc
Ryszard Kapuściński – Cesarz; Imperium
George Orwell - Folwark Zwierzęcy
Leonie Swann – Triumf owiec
Mariusz Szczygieł – Gottland
Wisława Szymborska – Wiersze
Liao Yiwu - Prowadzący Umarłych
książki popularnonaukowe
Nathaniel Branden - 6 filarów poczucia własnej wartości *
Erich Fromm - Sztuka miłości; Mieć czy być *
Daniel Goleman - Inteligencja emocjonalna; * Inteligencja społeczna
Leszek Kołakowski - Mini wykłady o maxi sprawach
M. Scott Peck - Drogą mniej uczęszczaną *
Daniel Pink – Całkiem nowy umysł
* fragmenty; proponujemy, by książki opatrzone gwiazdka najpierw przeczytać samemu i dokonać wyboru fragmentów zanim zaczniemy czytać dziecku, ponieważ oprócz uniwersalnych treści zawierają one czasem rozdziały lub akapity związane z realiami innej kultury, które nie zawsze są interesujące, zrozumiałe lub adekwatne do naszej rzeczywistości.
# - książka nagrodzona w konkursie im. Astrid Lindgren organizowanym przez Fundację
Przyporządkowanie tytułów do kategorii wiekowych należy rozumieć jako sugerowaną dolną granicę wieku dziecka.