Trening paluszkowy
Sprawność manualną niezbędną do nauki pisania dziecko zdobywa w toku wykonywania różnych zadań, a zwłaszcza tych, które wymagają ruchów przedmiotowo - narzędziowych. Początkowo dziecko może wykonywać duże ruchy całą ręką, np. ugniatanie masy solnej, mieszanie i przesypywanie garścią piasku czy grochu, malowanie dłońmi. równolegle z tym powinniśmy proponować dziecku ćwiczenia usprawniające palce, jak: turlanie przedmiotów, składanie, rozciąganie, przelewanie, nakładanie, wycinanie, wydzieranie, nawlekanie, zginanie oraz wszelkie prace konstrukcyjne. Zanim przystąpimy do w/w czynności należy przygotować do nich ręce i palce poprzez ćwiczenia rozgrzewające. Rozgrzewka zmniejszy napięcie odczuwane przez dzieci przy pisaniu i rysowaniu.
Rozgrzewka
- Otwórz - zamknij. Usiądź z łokciami na stole. Zaciśnij palce obu rąk w pięści. Szybkimi ruchami wielokrotnie otwieraj i zamykaj pięści.
- Pokaż ręce. Otwórz dłonie i rozszerz palce. Odwracaj ręce najpierw dłońmi do góry, a potem w dół. Powtórz ćwiczenie wiele razy.
- Nakręcaj. Zaciśnij dłonie w pięści. Zrób nadgarstkiem cztery okręgi najpierw w jedną, potem w drugą stronę.
- Zwijaj. Rozpocznij od otwartych dłoni, zginaj kolejno palce w kierunku do środka dłoni, zaczynając od małego palca, a kończąc na kciuku; potem odegnij palce jeden po drugim, zaczynając od kciuka, a kończąc na małym palcu. Powtórz ćwiczenie wielokrotnie.
- Wkręcaj żarówkę. Unieś ręce wysoko i wykonaj ruchy jak przy wkręcaniu żarówki.
- Graj na pianinie. Zaciśnij dłonie w pięści. Podnoś i opuszczaj każdy palec cztery razy, zaczynając od kciuka. Powtórz ćwiczenie w odwrotnym kierunku. Cały czas staraj się trzymać pozostałe palce razem ściśnięte w pięść.
- Strząsaj. Potrząsaj obiema rękoma, tak jakbyś strząsał wodę po umyciu rąk.
Rozciąganie
- Żaba na liliowym liściu. Umieść ściśniętą pieść na stole, kciuk na zewnątrz, również leży na stole. Otwórz wszystkie palce równocześnie, szybkim i mocnym ruchem, jednocześnie podnosząc rękę i opuszczając ją gwałtownie (powinna wylądować płasko na stole). Powtórz wiele razy jedną ręką, potem drugą i obiema jednocześnie: Była sobie żabka mała, hop, hop, hop. Co przez cały dzień skakała, hop, hop, hop.
Ćwiczenia wytrzymałościowe
- Walka na rogi. Zrób dwie pięści. Powiedz dziecku, że są dwoma koziołkami walczącymi na rogi, by sprawdzić, który z nich jest silniejszy: Pchaj i pchaj, aż zobaczyć się da, kto jest silniejszy - ty czy ja?
Tańczące nadgarstki
- Kłapanie krokodyla. Złóż ręce razem, jedna dłoń przykrywa drugą, ramiona wyprostowane. Otwórz i zamykaj dłonie z mocnym klapnięciem, by zobrazować krokodyle szczęki: Tam w Afryce w rzece Nil, krokodylek mały żył. I szczękami ciągle kłapał, a w nie rybki małe łapał klap, klap, klap.
Na koniec ważna jest relaksacja mięśni. Małe dzieci nie rozumieją dokładnie co znaczy zrelaksować mięśnie. Można im w tym pomóc poprzez ćwiczenie, które pozwoli im zauważyć i zrozumieć różnicę miedzy napiętym i zrelaksowanymi mięśniami.
- Zaciśnij obie dłonie w pięści i połóż je na kolana. Ściśnij pięści tak mocno aż twoje kostki staną się białe. Zaciskaj dłoń tak długo jak to możliwe, a potem rozluźnij palce. Powtórz ćwiczenie wiele razy. Faza napięcia ma być zawsze krótka, a relaksacji dłuższa.
Opracowała mgr Stanisława Sudoł w oparciu o artykuł zawarty w czasopiśmie Bliżej przedszkola, grudzień 2011