Jesteś tutaj: Home
Publikacje Nauczycieli
PRZYGOTOWANIE DZIECI DO SAMODZIELNEGO ODBIORU TEKSTÓW LITERACKICH


„Dobrze rozwinięty umysł, pasja do nauki
i umiejętność praktycznego wykorzystania
wiedzy to nowe klucze do przyszłości.”
G. Dryden, J. Vos
Często słyszymy, że ktoś ma kompetencje do wykonania danego zadania, a ktoś inny ich nie ma. Kompetencje kluczowe wspierają nasz rozwój osobisty, włączają w życie społeczne, pozwalają sprawnie funkcjonować na rynku pracy. Proces kształtowania kompetencji trwa przez całe życie a początek ich rozwijania ma miejsce w przedszkolu. Jakie wyróżniamy kompetencje kluczowe? Co się w nich zawiera? Dlaczego są one aż tak istotne od najmłodszych lat naszego życia ?
W literaturze pedagogicznej możemy spotkać różnorodne definicje kompetencji. Przykładowo W. Okoń określa kompetencje jako „zdolność do osobistej samorealizacji”, a ponadto uważa, że kompetencja jest rezultatem procesu uczenia się. Co istotne, odkrycie naturalnych kompetencji u dziecka jest pierwszym krokiem do rozwijania tych, które ma słabiej rozwinięte. M. Czerepaniak-Walczak natomiast uznaje, że kompetencją jest „szczególna właściwość, wyrażająca się w demonstrowaniu na wyznaczonym przez społeczne standardy poziomie umiejętności adekwatnego zachowania się oraz przyjmowania na siebie odpowiedzialności za nie”.
Najnowsze zalecenia Rady Unii Europejskiej z 2018 roku określają 8 kompetencji kluczowych, które są nam potrzebne w dorosłym życiu, w pracy, w relacjach społecznych. Celem jest wyrównanie szans i możliwości każdego z obywateli UE. Są one komplementarne – jeśli kształcimy jedną kompetencję, to aktywnie wspieramy rozwój pozostałych. W zależności od tego, w jakim stopniu będziemy wspierać rozwój kompetencji kluczowych u dziecka, poradzi sobie ono lepiej lub gorzej w dorosłym życiu.
Etap wychowania przedszkolnego to idealny moment, aby zadbać o rozwój kompetencji kluczowych dziecka, ponieważ wówczas tworzymy małemu człowiekowi rusztowanie na całe życie. Jeśli wyposażymy przedszkolaka w podstawy kompetencji kluczowych, będzie je on następnie nieustannie nadbudowywał i doskonalił. Kształtowanie kompetencji kluczowych u dziecka wspierają wszystkie metody aktywizujące, które pobudzają je do działania, pozwalają mu myśleć problemowo. Wykorzystujmy jak najczęściej zabawę, podstawę aktywności dziecka w wieku przedszkolnym, wzmacniajmy naturalną ciekawość świata, nie bójmy się trudnych pytań.
Kompetencje kluczowe doskonale wpisują się w obszary realizacji podstawy programowej – w fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy obszar rozwoju dziecka. Pamiętajmy, że kształtowanie kompetencji kluczowych to nie tylko wiedza, to także dostarczanie dziecku wielu okazji do samodzielnego działania, dzięki którym wyrobi sobie odpowiednie nawyki i praktyczne umiejętności, które umożliwią mu przyjmowanie odpowiednich postaw w przyszłości. Nauczyciel, który jako cel swojej codziennej pracy wyznacza kształtowanie kompetencji kluczowych u dzieci, może mieć pewność, że realizuje wymagania stawiane przez podstawę programową. W przypadku każdego dziecka powinniśmy śledzić, która kompetencja kluczowa rozwija się u niego najlepiej, a która jest najsłabsza i właśnie tę najmocniej wspierać.
Naturalne procesy, jakim podlega dziecko w wieku przedszkolnym, możemy wykorzystać w celu kształtowania kompetencji kluczowych
zabawa – podstawowa aktywność dziecka,
rozwój mowy i poszerzenie słownika biernego i czynnego,
naturalna ciekawość świata i umiejętność zadawania pytań,
potrzeba uczestniczenia w życiu społecznym.
Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
zdolność do codziennego komunikowania się dziecka z dorosłymi i innymi dziećmi (komunikowanie własnych potrzeb, emocji, myśli),
używanie języka w sposób odpowiedzialny społecznie,
dziecko kończące wychowanie przedszkolne powinno umieć opowiadać o zdarzeniach z przedszkola, formułować i odpowiadać na pytania, formułować proste opisy, wyjaśnić swoją przynależność do rodziny, grupy, narodu,
dziecko czerpie przyjemność z kontaktu z żywym słowem (głośne czytanie, odgrywanie i oglądanie scen teatralnych, słuchowiska, występy artystyczne dzieci, kontakt z książką),
dziecko wie, że informacje mogą być zakodowane w formie ikonicznej i pisanej, jest chętne do odkrywania języka pisanego.
Kompetencje w zakresie wielojęzyczności
uczestniczenie w zabawach w języku obcym – przygotowanie do posługiwania się językiem obcym,
dziecko kończące przedszkole rozumie i reaguje na proste polecenia w języku angielskim, zna i umie wypowiedzieć podstawowe słowa i zwroty w języku angielskim
dziecko wie, że ludzie na świecie posługują się różnymi językami,
dziecko poznaje korzyści, jakie wynikają z umiejętności posługiwania się językiem obcym.
Kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
dziecko liczy, przelicza, szacuje, posługuje się podstawowymi terminami matematycznymi,
działanie opiera się na badaniu, dociekaniu, poszukiwaniu,
posługiwanie się narzędziami i urządzeniami technicznymi dla osiągnięcia celu,
budowanie hipotez, poszukiwanie rozwiązania na drodze eksperymentowania i doświadczania,
kształtowanie myślenia logicznego, przyczynowo-skutkowego,
rozbudzanie ciekawości i krytycznego rozumienia otaczającego świata,
zapoznawanie z podstawowymi prawami, mechanizmami i następstwami procesów naturalnych,
uwrażliwianie na potrzebę ochrony i szacunku dla przyrody.
Kompetencje cyfrowe
dziecko stopniowo i pod kontrolą wprowadzane jest w odpowiedzialne korzystanie z sieci i urządzeń komunikacji mobilnej,
podejmuje własną aktywność poznawczą z użyciem nowoczesnych technologii,
jest wdrażane do programowania i kodowania,
poznaje sposoby odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z sieci i urządzeń mobilnych,
wie jakie są konsekwencje i zagrożenia płynące z nieodpowiedniego korzystania z nowoczesnych technologii.
Kompetencje osobiste, społeczne oraz w zakresie umiejętności uczenia się
zapoznawanie z różnymi strategiami i sposobami uczenia się,
pomoc w określaniu mocnych i słabych stron w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności,
wskazywanie możliwości doskonalenia się i wspieranie naturalnych talentów dziecka,
organizowanie procesu własnego i grupowego uczenia się,
zarządzanie czasem,
czerpanie z wiedzy innych oraz dzielenie się nabytą wiedzą z innymi,
wykorzystywanie dotychczasowych doświadczeń w uczeniu się,
kierowanie do dzieci komunikatów wzmacniających wiarę we własne możliwości,
konstruktywne ocenianie pracy własnej i innych osób,
zwracanie uwagi, jak duże znaczenie ma dla zdrowia nasz styl życia,
wskazywanie zasad postępowania w różnych grupach i sytuacjach społecznych,
umiejętność pracy zespołowej i indywidualnej,
doskonalenie umiejętności motorycznych, kształtowanie precyzji ruchów,
gotowość do poszanowania wartości, własności i prywatności innych osób,
dążenie do rozwiązywania konfliktów w sposób pokojowy, radzenie sobie ze stresem i frustracją,
wypracowywanie i osiąganie kompromisu.
Kompetencje obywatelskie
znajomość i poszanowanie praw dziecka, praw człowieka, praw obywatelskich, równości i poszanowania innych osób,
uczestnictwo w świętach obchodzonych lokalnie, narodowo, w tym obchodzenie świąt indywidualnych (urodziny, imieniny),
poszanowanie i kultywowanie tradycji,
wdrażanie do rozumienia przynależności lokalnej, narodowej, rozpoznawanie symboli narodowych i wdrażanie do postaw patriotycznych,
poznawanie różnych miejsc użyteczności publicznej, przestrzeni w środowisku lokalnym,
spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
uczestniczenie w akcjach charytatywnych, małym wolontariacie,
wrażliwość na krzywdę, biedę i potrzebę udzielenia pomocy innym,
umiejętność reagowania w sytuacjach alarmowych, znajomość schematów udzielania pierwszej pomocy.
Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
rozwój poczucia sprawstwa, zdolność do wcielania pomysłów w czyn,
świadomość wartości pieniądza i korzystania z zasobów finansowych w sposób odpowiedzialny społecznie,
planowanie, realizacja i ocena efektów podejmowanych działań i projektów,
rozwijanie myślenia problemowego,
wytrwałość w realizacji podejmowanych celów,
rozwijanie kreatywności,
kształtowanie postaw etycznych, w tym odpowiedzialności za innych oraz świadomość konsekwencji postępowania niezgodnego z etyką.
Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
twórcze wyrażanie doświadczeń i emocji za pośrednictwem różnorodnych środków ekspresji (muzyki, sztuk teatralnych, literatury, sztuk wizualnych, itp.),
eksperymentowanie z rytmem, głosem, dźwiękiem, ruchem, grafiką, rzeźbą – podnoszenie wrażliwości,
obcowanie z różnymi formami kultury i sztuki, w tym dziedzictwem sztuki lokalnej, regionalnej i narodowej
ukazywanie różnorodności zasobów i tradycji kulturowych innych narodów
rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,
przygotowanie występów i udział w uroczystościach.
PROFIL KOMPETENCYJNY DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Wiedza – dziecko w wieku przedszkolnym:
wie, jakie zasady panują w przedszkolu oraz w innych kontekstach sytuacyjnych,
dostrzega uniwersalny charakter wiedzy zdobytej w przedszkolu,
zna podstawowe reguły językowe, stosuje poprawnie zwroty języka polskiego oraz ma bogaty zasób słów,
zauważa potrzeby i emocje innych osób oraz potrafi na nie adekwatnie reagować,
rozumie konieczność szukania pomocy u innych osób (dorosłych i rówieśników),
zadaje pytania, formułuje hipotezy i weryfikuje je na drodze doświadczenia praktycznego
klasyfikuje i szereguje elementy z otoczenia, dostrzegając reguły funkcjonowania przyrody ożywionej i nieożywionej,
rozpoznaje i prawidłowo odczytuje piktogramy, ikony i znaki językowe,
wie, do jakiej należy wspólnoty narodowej, etnicznej, językowej i lokalnej,
ma świadomość, że ludzie porozumiewają się za pomocą różnych języków, mieszkają w różnych warunkach i kulturach, mają różny wygląd.
Umiejętności – dziecko w wieku przedszkolnym:
wyraża swoje potrzeby za pomocą komunikatów werbalnych i prawidłowo odczytuje komunikaty innych osób,
planuje swoje działania w zabawie i sytuacjach edukacyjnych, potrafi odnieść się do pomysłów innych dzieci,
pokonuje trudności samodzielnie lub przy ukierunkowanej pomocy osób dorosłych,
prosi o pomoc, gdy nie radzi sobie z zadaniem,
stosuje własne strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
respektuje zasady panujące w przedszkolu, współtworzy zasady grupowe w zabawie, ocenia swoje zachowania w odniesieniu do norm,
wykorzystuje różnorodne sposoby zdobywania wiedzy i krytycznie odnosi się do uzyskanych informacji,
weryfikuje hipotezy przez doświadczenie własne, eksperymenty,
korzysta z TIK w sytuacjach edukacyjnych i dostrzega zagrożenia z niewłaściwego ich stosowania,
wskazuje adekwatne przykłady z życia odnoszące się do sytuacji w przedszkolu,
wykorzystuje wiedzę zdobytą w przedszkolu, w domu i innych sytuacjach,
stosuje różne formy ekspresji – muzyczne, plastyczne, słowne, dramowe, teatralne i czerpie z nich przyjemność.
Postawy – dziecko w wieku przedszkolnym:
rozumie znaczenie tworzenia i przestrzegania reguł panujących w przedszkolu i innych miejscach, potrafi zareagować, kiedy są one łamane,
jest otwarte na nowe wyzwania i chętnie je podejmuje,
jest wrażliwe na piękno i estetykę, dąży do zachowania porządku,
wspiera i korzysta ze wsparcia innych dzieci w codziennych sytuacjach edukacyjnych,
chętnie współpracuje z innymi,
dostrzega potrzebę zdobywania wiedzy i umiejętności,
samodzielnie poszukuje nowych okazji edukacyjnych i rozwojowych.
PROFIL KOMPETENCYJNY NAUCZYCIELA
Uwzględniając charakter pracy oraz wyzwania w pracy nauczyciela, należy oprzeć zakres jego oddziaływań na kompetencjach:
merytorycznych,
psychologiczno-pedagogicznych,
diagnostycznych,
dydaktyczno-metodycznych,
planowania i projektowania oddziaływań edukacyjnych,
komunikacyjnych,
medialnych i technicznych,
autoedukacyjnych.
Wiedza – nauczyciel:
wykazuje biegłą znajomość problematyki związanej z rozwojem dzieci w wieku przedszkolnym,
projektuje, realizuje i ocenia efektywność swoich działań edukacyjnych,
wyodrębnia i interpretuje poszczególne kompetencje kluczowe,
identyfikuje psychospołeczne i pedagogiczne uwarunkowania kształtowania kompetencji kluczowych,
rozpoznaje społeczne i jednostkowe konsekwencje wynikające z braku wsparcia dziecka w rozwoju jego potencjału,
poszukuje możliwości wsparcia rozwoju dziecka i angażuje do tego innych nauczycieli, rodziców, specjalistów, środowisko lokalne,
dostrzega sposoby osiągania kompetencji kluczowych w perspektywie wymagań edukacyjnych przedszkola i w dalszej edukacji.
Umiejętności – nauczyciel:
stosuje metody nauczania i kształtowania postaw zalecane na etapie wychowania przedszkolnego,
diagnozuje potencjał dziecka w odniesieniu do poszczególnych kompetencji kluczowych,
ogniskuje proces dydaktyczny i wychowawczy wokół rozwoju kompetencji kluczowych dzieci,
projektuje działania edukacyjne w sposób zindywidualizowany,
potrafi powiązać treści edukacyjne z kontekstem społecznym,
wykorzystuje TIK do doskonalenia procesów edukacyjnych,
przeprowadza analizę swoich działań i modyfikuje je w zależności od potrzeb,
korzysta z pomocy specjalistów,
motywuje rodziców, innych nauczycieli i opiekunów do podejmowania działań na rzecz kształtowania kompetencji kluczowych u dziecka,
współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz kształtowania kompetencji kluczowych u swoich wychowanków.
Postawy - nauczyciel:
szanuje innych ludzi, jest otwarty i tolerancyjny w kontaktach z innymi osobami,
przestrzega praw dziecka i praw człowieka,
analizuje i eliminuje czynniki, które zagrażają podstawowym zasadom współżycia społecznego,
utrzymuje partnerskie kontakty ze współpracownikami, rodzicami, innymi placówkami oświatowymi, środowiskiem lokalnym,
wykazuje gotowość do pracy zespołowej zarówno dziećmi, jak i dorosłymi,
dąży do samorozwoju w obszarze kompetencji kluczowych.
Opracowała: mgr Sylwia Bujak
na podstawie e-konferencji, artykułu W. Kowalskiej oraz innych źródeł internetowych.