Raport „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
Data: 24.06.2013r.
Poszczególne działania.
1 ) OBCHODY PIERWSZEGO DNIA WIOSNY I DZIEŃ ZIELONY
Z okazji nadchodzącej wiosny we wszystkich grupach naszego przedszkola został zrealizowany tygodniowy projekt edukacyjny pt: " Powitanie wiosny". Podczas jego realizacji dzieci miały możliwość bezpośrednio zetknąć się ze światem przyrody, działać, tworzyć i jednocześnie dobrze się bawić. Celem tego projektu było wzbogacanie wiedzy i doświadczeń dzieci na temat wiosny oraz rozwijanie ich świadomości ekologicznej.
21 marca po śniadaniu wszystkie grupy wyszły w korowodzie ulicami miasta niosąc Marzanny, aby pożegnać zimę i powitać wiosnę. Dodatkowo dzieci z każdej grupy założyły wykonane przez siebie ozdobne wiosenne opaski np. z żabkami, słoneczkami, biedronkami itp. Maszerując, głośno śpiewaliśmy piosenkę pt: "Maszeruje wiosna". Korowód zakończył się na placu przedszkolnym pożegnaniem (spaleniem) Marzanny.
Z kolei 22 marca był w całym przedszkolu Dniem Zielonym. W tym dniu wszystkie przedszkolaki miały na sobie jakiś element zielonego stroju. Całe przedszkole mieniło się odcieniami zieleni, nawet w jadłospisie królowały zielone potrawy.
2) OBCHODY DNIA ZIEMI
W tym roku Dzień Ziemi rozpoczął się pokazem mody ekologicznej. Chętne dzieci (które stanowiły ok. 50-osobową grupę) wraz z rodzicami przygotowywały stroje z materiałów nadających się do recyklingu. Stroje, które zaprezentowały dzieci były piękne, starannie wykonane, oczarowały jurorów i pracowników przedszkola.
Następnie wszystkie grupy przeszły ulicami miasta w Marszu Ekologicznym, niosąc transparenty z hasłami ekologicznymi. Na koniec wszystkie dzieci zaśpiewały piosenkę "Dzieci i śmieci".
3 ) SEGREGACJA ŚMIECI W PRZEDSZKOLU
Segregacja śmieci rozpoczyna się w przedszkolu w Dniu Sprzątania Świata i trwa przez cały rok szkolny. Dzieci, wiedzą do jakich pojemników należy wyrzucać plastiki, szkło i makulaturę. Przedszkole organizuje całoroczną zbiórkę makulatury oraz plastikowych nakrętek. Braliśmy również udział w różnych konkursach związanych tematycznie z segregacją śmieci. Gr. V i VI zdobyły główną nagrodę w konkursie "Projektujemy eko-pojemniki". W nagrodę dzieciaki pojechały na wycieczkę. Poprzez udział w akcjach ekologicznych, dzieci stają się wrażliwe na przyrodę, wyrabiają w sobie przekonanie o konieczności sortowania odpadów.
4 ) DBAMY O ZWIERZĘTA
Każda grupa wraz z nadejściem zimy zorganizowała w swojej sali kącik przyrody. Zostały tam umieszczone karmniki, ziarenka oraz papierowe ptaszki zrobione przez dzieci. Dodatkowo dzieci pełniły dyżury przy dokarmianiu ptaszków, które przylatywały do naszych karmników umieszczonych w ogrodzie przedszkolnym. Każdy mógł przynieść z domu ziarenka, okruszki chleba lub słoninkę. Dzięki temu dzieci uświadomiły sobie jak ważne jest dokarmianie ptaków w okresie zimowym.
5) KĄCIKI PRZYRODY W PRZEDSZKOLU
W każdej grupie przedszkolnej organizowane są kąciki przyrody, w których panie wychowawczynie z pomocą dzieci i rodziców umieszczają „skarby” danej pory roku. Dzieci przynoszą m.in. kasztany, żołędzie, owoce, kwiaty, sadzonki roślin. Grupy organizują w okresie wiosennym tzw. „Kącik zielony” – wspólnie sadzimy rośliny i obserwujemy jak rosną. Dzięki temu dzieci poznają rozwój roślin oraz wiedzą jak o nie dbać poprzez codzienne podlewanie. Mają też okazję spróbować jak smakują wyhodowane roślinki.
6) WYCIECZKA DO LASU
W ciągu całego roku we wszystkich grupach organizowane są wycieczki i spacery do lasu zarówno w celach prozdrowotnych jak i w celu poznania charakterystycznych cech pór roku. Zimą starszaki wybrały się na wycieczkę do lasu. Szukały tropów zwierząt, zostawiły pod drzewami pokarm dla zwierząt.
7) SPOTKANIE Z LEŚNIKIEM
Z leśnikiem spotkaliśmy się podczas wycieczki do jednej z siedzib Nadleśnictwa w Kłapówce. Pan leśniczy pokazał nam ciekawe rzeczy: hodowlę ptaków (gołębie, bażanty, kury, kaczki, pawie), imponujące głowy i poroża zwierząt leśnych oraz pasiekę pełną uli – ścieżkę edukacyjną zwaną „Miodowym źródełkiem wiedzy”. Wspólnie z Leśnikiem uzupełnialiśmy edukacyjne plansze poznając zwierzęta naszych lasów, warstwową budowę lasu, leśną roślinność itp.
Jesienią zaprosiliśmy leśnika do przedszkola, aby opowiedział dzieciom o swojej pracy, zachęcił ich do szanowania lasu i pomagania zwierzętom.
8) REALIZACJA SCENARIUSZY OBOWIĄZKOWYCH